Wat te doen als het het prikkelbare darm syndroom (PDS) hebt

Één van mijn vroegste herinneringen zijn de verschrikkelijke buikkrampen die me heel regelmatig parten speelden. De keren dat ik op de EHBO belandde, wisten ze geen raad met me. Galstenen, nierstenen, blinde darm ontsteking, ontstoken dikke darm, prikkelbare darm syndroom…er werd van alles geroepen waar het aan zou kunnen liggen. Maar er werd nooit wat gevonden.

"Een Beetje Buikpijn"

Al snel kwam ik erachter dat de huisarts me helaas niet verder zou kunnen helpen. Jammer genoeg was er ook geen begrip voor de verstrekkende gevolgen die mijn klachten hadden op mijn leven. Dat klinkt dramatisch, maar wanneer je zo lang last hebt van je darmen dan heb je ervaren dat het niet even ‘een beetje buikpijn’ is. De pijn kan soms zo intens zijn dat je helemaal niks kan. En het kan ook zodanig aanhoudend zijn dat je een tijdje niks kan.

Bron Van Ellende

Ik wist toen ik een tiener was niet dat mijn slechte huid niet erfelijk was, maar dat mijn acne direct verband hield met de toestand van mijn darmen. Dat de seizoensveranderingen altijd zo heftig waren voor mij dat ik er bijna depressief van werd, leek toen een op zichzelf staand verschijnsel. Net als de slechte trek die me helemaal kon overnemen, het gebrek aan concentratie wanneer ik moest leren, de constante vermoeidheid en vervelende premenstruele (PMS) klachten.

De Zoektocht Begint

Rond mijn 18e begon een levenslange zoektocht, maar ook de fascinatie met welzijn en dan met name de welzijn van de spijsvertering en darmen. Ik had inmiddels geleerd dat er een verband bestond tussen wat ik at en dat het van invloed was op hoe mijn buik vervolgens reageerde.

Geen Vlees, Geen Melk, Geen, Geen, Geen

De misconceptie soms bij een prikkelbare darm syndroom is dat je heel ongezond eet. Maar in mijn ervaring is het tegenovergestelde waar. Je gaat juist op zoek naar diëten en voedingspatronen die je kunnen helpen en ook merk je dat je langzamerhand steeds minder verdraagt. En dan vind je voor jezelf een paar door de wol geverfde stappen die je klachten verminderen wanneer het weer erger wordt.

Prikkelbare Darm Syndroom Laait Op

Wat ik dan vaak zie in de praktijk is dat moeders met deze (chronische) klachten, na de zwangerschap ervaren dat hun stappenplan niet langer werkt. Iets in de darmen is zodanig anders dat de aanpassingen in eten, bewegen, slapen of andere levensstijl veranderingen niet meer helpen. En dan begint er langzaamaan wat paniek te ontstaan. Waarom de klachten dan oplaaien na de bevalling heeft vele redenen. Stress speelt een grote rol. Maar ook het feit dat de darmen plaats hebben moeten maken voor een baby. Wanneer je darmen weer terug zijn op hun plek lijken de klachten te verergeren.

Wat Prikkelt De Darm?

Wanneer een mama bij mij komt met de diagnose van een prikkelbare darm syndroom is ze vaak na wat gesprekken met de huisarts wat vezel zakjes rijker. Samen met de boodschap dat er verder weinig aan te doen is. Bij mij in de praktijk is de diagnose van een prikkelbare darm juist het begin van de zoektocht. Want wat prikkelt nou de darm?Zoals je weet, zegt de diagnose op zichzelf heel weinig.

Een Syndroom

Wanneer een aandoening de naam syndroom krijgt, is het eigenlijk een verzamelbak voor allerlei klachten. Deze klachten kunnen zich dan ook heel verschillend uiten. De ene persoon heeft constant last van diarree en allergieën, terwijl de ander de hele dag rondloopt met een opgeblazen gevoel en gewrichtsklachten. Daarbij kan je prikkelbare darm een dag later heel anders aanvoelen. Om je een idee te geven van hoe uiteenlopend de symptomen zijn hier een (onvolledig) lijstje:

  • Buikpijn, vaak intens en op gezette tijden op een dag
  • Naar het toilet gaan of winderigheid biedt meestal verlichting
  • Obstipatie of diarree, of wisselende ontlasting
  • Plotseling heel nodig moeten, komt vaak voor
  • Opgeblazen buik
  • Maagzuur
  • Problemen met slikken
  • Vermoeidheid
  • Pijnlijke gewrichten en/of spieren
  • Hoofdpijn
  • Blaasontstekingen of pijn bij het plassen
  • Menstruatie klachten
  • Onrustige huid, eczeem, acne ed.
  • Allergieën zoals hooikoorts
  • Slechte slapen
  • Zich niet goed kunnen concentreren (vorm van brain fog/mama brein)
  • Sombere gevoelens, soms ook depressie

Overal Last Van

Zoals je ziet, zijn de klachten erg divers met daardoor een groot impact op je dagelijks functioneren. Onderzoek begint steeds meer het belang van de spijsvertering en darmen aan te tonen voor je algehele gezondheid. Iets wat de Ayurveda – oud-Indiase geneeskunde – en Traditionele Chinese Medicijnen (TCM) al duizenden jaren weten. Zij hebben dan ook mijn favoriete zegswijze die ik deel met mama’s die ik mag helpen hiermee; het is niet wat je eet, maar wat je verteert.schap dat er verder weinig aan te doen is. Bij mij in de praktijk is de diagnose van een prikkelbare darm juist het begin van de zoektocht. Want wat prikkelt nou de darm?Zoals je weet, zegt de diagnose op zichzelf heel weinig.

Geen Vonnis Voor Het Leven

Hoewel je soms het idee krijgt dat er niks aan te doen is, wil ik je vertellen dat er wel degelijk hoop is. Dat heb ik zelf mogen ervaren en met alle kennis die ik heb ik ook anderen kunnen helpen. Ik geef eerlijk toe dat hoewel mijn darm niet meer prikkelt, het wel een plek blijft waar ik het gevoeligst ben. Wanneer iets qua gezondheid of stress bijvoorbeeld niet pluis is dan vertellen mijn darmen me dat gelijk. Inmiddels weet ik daar zo goed mee om te gaan dat het juist fijn is dat ik dit alarmsysteem heb.

Wat Te Doen?

Je zult je nu wel afvragen wanneer het advies nou eigenlijk komt. En daarin moet ik je teleurstellen. Na jaren me verdiept te hebben in hoe de darm werkt, heb ik nog steeds geen magisch stappenplan wat voor elk persoon geldt en alles oplost. Dat is met zo’n complex systeem als je spijsvertering ook totaal irrealistisch. Het is elke keer weer samen beginnen aan een reis om te achterhalen wat er precies aan de hand is en hoe dit aan te pakken. Waarbij het verder gaat – zoals je waarschijnlijk allang hebt ondervonden – dan wat gezonder eten.

Emoties Die Prikkelen

Ik noemde net de Ayurveda en TCM, beide verbinden deze geneeswijzen emoties aan verschillende organen. Wanneer de dikke darm onder spanning staat dan is het thema ‘loslaten’ vaak een knelpunt. Soms is het overmatig vasthouden aan iets, iemand, een idee, irrealistische verwachtingen. Hierdoor kan er geen ruimte kan ontstaan voor iets nieuws. Wanneer ik aan het werk ga met een prikkelbare darm dan komen dergelijke thema’s altijd naar boven.

Niet Alleen Eten Verteren

De spijsvertering is namelijk de plek waar we de buitenwereld tot ons nemen. We proberen onze voeding zo fijn mogelijk te maken, zodat we alle het goeds aan vitamines, mineralen en andere nutriënten kunnen opnemen. En daarna, hetgeen wat ons niet dient, via de darmen uit te poepen. En dit gaat eigenlijk niet alleen op voor voeding, maar ook voor onze emoties. Want waar voel je de verliefdheid, verdriet, spanning, blijdschap het eerst en het meest intens? Dat is bijna zonder uitzondering in de buik. De plek waar we ook onze emoties verteren. Hiermee wil ik niet zeggen dat de prikkeling van jouw darm in je hoofd zit, maar wel dat het nauw verbonden is aan je emoties.

Welke Testen Heb Je Gedaan?

Het komt nog weleens voor dat de mama’s met wie ik samenwerk de diagnose van een prikkelbare darm krijgen zonder dat er ooit een test is gedaan. Uit een goede vragenlijst valt zeer zeker veel te concluderen. Maar in dit geval is het in mijn ogen van groot belang dat er uitgebreid ontlastingsonderzoek wordt gedaan. Je wil namelijk de volgende belangrijke vragen kunnen beantwoorden:

  • zijn er pathogenen zoals ongunstige bacteriën, parasieten en/of schimmels
  • bevolken de gunstige bacterie stammen in voldoende mate de darm
  • zijn er ontstekingen
  • is de darmslijmvlies aangetast
  • zijn er verteringsproblemen (dus kun je koolhydraten, vetten en/of eiwitten goed afbreken?)
  • is er eventueel sprake van allergieën en intoleranties

Ontlastingsonderzoek

Wanneer je de resultaten van jouw test(en) binnen hebt, kun je aan de slag. Tegenwoordig kun je zelf ontlastingsonderzoeken aanvragen en laten uitvoeren door gerenommeerde laboratoria. Ook kun je de huisarts vragen hieraan mee te werken. Ik raad je aan om altijd onder begeleiding van een therapeut met kennis van de darmen en voeding de resultaten te interpreteren. Dit om ervoor te zorgen dat je aan de oorzaak van de prikkeling gaat werken en niet een antibioticakuur inzet bijvoorbeeld.

Antibiotica

Als je pech hebt gehad en al langere tijd bij de huisarts rondloopt met een prikkelbare darm dan heb je waarschijnlijk wat kuren antibiotica gehad. Helaas los je hiermee niks op. Net zo min dat laxeermiddelen jouw darmen kunnen herstellen. Hoewel we met antibiotica acute problemen te lijf kunnen, is het geen lange termijn oplossing. Het zorgt er juist voor dat jouw weerstand vermindert. En opent ook de deur voor een nóg groter – en zeer ongewenst – disbalans in de darm. Waarbij het ook nog eens zo is dat je met een antibiotica kuur geen einde maakt aan een probleem met parasieten of schimmels. Maar deze na een kuur juist meer ruimte krijgt om te vermenigvuldigen, omdat er onvoldoende gunstige bacteriën zijn om ze in toom te houden.

Darmflora

In jouw darmen leeft ongeveer 1,5 kilogram aan bacteriën. Het is een heel ecosysteem waarbij we zelfs meer DNA van micro organismen hebben dan menselijk DNA in ons lichaam. Hoe belangrijk deze bacteriën zijn voor ons welzijn is iets wat steeds meer wordt onderzocht en bewezen. Het blijkt namelijk dat jouw darmen en darmflora verantwoordelijk zijn voor veel belangrijke processen in je lichaam zoals:

  • 75-80% van het immuunsysteem
  • Opname van voedingsstoffen
  • Aanmaak van vitamines zoals de B-vitamines en vitamine K
  • Aanmaak van je goed-gevoel hormoon serotonine wat ook een grote rol speelt in de kwaliteit van je slaap
  • Regulering van je hormoonbalans (het estroboloom, maar ook honger en verzadiging)
  • Een gezond gewicht
  • Een stralende huid
  • Histamine balans dus allergieën
  • Je slechte trek
  • Gedrag en persoonlijkheid
  • Stress weerbaarheid
  • Concentratie en focus
  • zijn er pathogenen zoals ongunstige bacteriën, parasieten en/of schimmels
  • bevolken de gunstige bacterie stammen in voldoende mate de darm
  • zijn er ontstekingen
  • is de darmslijmvlies aangetast
  • zijn er verteringsproblemen (dus kun je koolhydraten, vetten en/of eiwitten goed afbreken?)
  • is er eventueel sprake van allergieën en intoleranties

Probiotica En Prebiotica

Om de darmen te helpen, wordt tegenwoordig overal geroepen dat een probiotica en/of prebiotica de oplossing is. Even ter verduidelijking, probiotica zijn de gunstige bacteriën, waar je er veel van wil hebben. En prebiotica is de voeding voor deze gunstige bacteriën, zodat de overlevingskans is de darm groter is. De gunstige bacteriën leven van de welbekende gezonde voeding zoals groenten, volkoren granen, vezels, peulvruchten ed. Waarbij de ongunstige bacteriën leven van de suiker, slechte vetten zoals frituur en overmatig zout. Waar je trek in hebt, geeft al een indicatie van welke groep de overhand heeft.

Meten Is Weten

Als je gezond bent dan is een probiotica supplement zeker in tijden van heersende griepjes een welkome toevoeging. Al is het ene preparaat kwalitatief het andere niet. Met een prikkelbare darm kun je gebruik maken van de kennis van de samenstelling van jouw flora om heel specifiek de bacterie stammen toe te dienen die jou gaan helpen – mocht dat zijn wat jij nodig hebt om de darm tot rust te brengen. Daarom is het zo belangrijk om te weten wat er leeft, zodat je daar gericht op kunt inspelen.

Darm Puzzel Oplossen

Wanneer je besluit om aan het werk te gaan met een therapeut dan is het soms lastig te weten of je een goede expert hebt gevonden. Probeer altijd te achterhalen wat de achtergrond en ervaring is van deze persoon. En soms kun je al veel achterhalen door de ervaringen van anderen te lezen. Een goede aanpak van jouw prikkelbare darm kun je herkennen aan de volgende aspecten:

  • ontlastingsonderzoek en eventueel ook bloedonderzoek
  • geen standaard dieet of protocol en dus op maat gemaakt advies in stappen
  • er wordt tijd genomen voor terugkoppeling en aanpassen van de aanpak waar nodig
  • gebruik van kruiden en/of supplementen
  • verandering van het voedingspatroon en levensstijl is erop gericht om de darmen te voeden en te herstellen

Hulp Nodig?

Ik hoop dat ik je in ieder geval heb overtuigd van het belang van ontlastingsonderzoek. Maar ook het belang van een ervaren therapeut om de resultaten te interpreteren en jou te adviseren. Een holisitsche aanpak waarbij je niet alleen kijkt naar de fysieke aspecten, maar ook de mentale en emotionele kant, is essentieel. Als je benieuwd bent wat ik hierin voor je kan betekenen dan kun je altijd onderstaand formulier invullen. Ik kijk ernaar van jou te horen!

Ik wil de Hormoon Checkup

De waarheid over jouw mama brein en 7 stappen om het te fiksen

Tijdens de zwangerschap is het welbekend dat je een vergeetachtige leeghoofd kunt worden, ook wel bekend als zwangerschapsdementie, placenta brein of pap hersenen. Problemen met een postnatale brein of mama brein is ook een veelvoorkomende klacht. Je voelt je minder competent, een beetje suf, verward en alsof je geen controle hebt.

Postnatale Depletie

Geef Je Hormonen De Schuld

De veranderingen die je brein meemaakt tijdens je zwangerschap zijn net zo levensveranderend als puberteit en menopauze. Tijdens deze fasen word je brein ook overladen met hormonen op een vergelijkbare manier als tijdens je zwangerschap. Welke hormonen precies verantwoordelijk zijn voor je mama brein is iets waar nog geen uitsluitsel over is als je naar de onderzoeken kijkt. Maar het is wel duidelijk dat de verandering veroorzaakt wordt door je hormonen.

Groei Je Hersenen

Ons brein is zo’n complex en fascinerend orgaan. Wanneer je meer leert over hoe het werkt, wil je waarschijnlijk alleen maar nog meer weten. De complexiteit vind je terug in de stappen die je moet nemen om ervoor te zorgen dat zij kan opbloeien. In de laatste paar decennia zijn wetenschappers erachter gekomen dat we niet veroordeeld zijn tot een vooraf vastgesteld aantal hersencellen. Onze intelligentie en capaciteit om te leren is aan verandering onderhevig. En ook wanneer we ouder worden hebben we de mogelijkheid om onze hersenen alert en scherp te houden – ook als mama’s!

Luister Nu

Geloof het of niet, jouw hersenen worden beter nu je mama bent. Naar schatting duurt het krimpen van je hersenen 6 maanden tot 2 jaar na de bevalling. In de podcast vertel ik je welke simpele stappen samen te voegen, zodat jij je mama brein kan verrijken en genieten van de voordelen die dit nieuwe afgesteld stel hersenen je biedt.

Heb je na het luisteren van de podcast vragen of wil je bij mij een Hormoon Checkup doen, stuur dan een bericht via onderstaand formulier.

Check je spam als je op antwoord wacht.

Ik wil de Hormoon Checkup

Mijn 3 Stappen Om Te Herstellen Van Postnatale Depletie

Luiers? Check!

Babykamer klaar? Check!

Baby bad? Check!

Autostoeltje? Check!

Geboorteplan? Soort van…

Postnatale Depletie

Postnataal Herstel Plan?

Postnataal herstel plan…Uhm. Wat zeg je?

Ja, een postnataal herstel plan voor mama.

Ik had er ook geen.

Met wat ik nu weet, begrijp ik daar geen snars van.

Uitgeputte Reserves

Negen maanden lang ben je een mensje aan het maken. Dit is nogal een intensief proces zoals je gemerkt hebt. Vaak begin je niet in optimale gezondheid aan deze reis. Daarbij is het ook nog eens lastig om tijdens de zwangerschap elke dag alle voedingstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt. Het is net gek dat je daarna uitgeput bent. 

Vage Symptomen

Bij postnatale depletie, ook wel mama burnout genoemd horen klachten die we als normaal zijn gaan vinden bij nieuwe moeders zoals:

  • weinig energie
  • vermoeidheid en uitputting
  • geheugenverlies
  • slechte concentratie
  • stemmingswisselingen
  • steeds in huilen kunnen uitbarsten
  • moeite om de zwangerschapskilo’s kwijt te raken
  • rommelige buik
  • slechte weerstand
  • het gevoel leeg te zijn
  • kort lontje
  • overweldigd zijn
  • pijnlijke menstruatie (PMS)
  • onredelijk schuldgevoel
  • libidoverlies

Genoeg om je zorgen om te maken helaas.

Negeer De Signalen Niet Langer

Aangezien deze symptomen best algemeen zijn, komt het heel vaak voor dat mama’s hier heel lang mee rondlopen, voordat ze hulp inschakelen. Vaak is dan de gedachte dat het na een nachtje goed slapen vanzelf zal oplossen. Maar waarschijnlijk ben je er zelf al achtergekomen dat moe wakker worden er tegenwoordig bij lijkt te horen (ook wanneer je op magische wijze de 8 uur aantikt).

Luister Nu

Wat te doen als wat ik omschrijf een feest van herkenning is? In de podcast omschrijf ik de risico factoren op postnatale depletie. Ook geef ik je wat advies over hoe je kunt beginnen aan jouw postnataal herstel – ook al is het jaren geleden dat je bevallen bet.

Heb je na het luisteren van de podcast vragen of wil je bij mij een Hormoon Checkup doen, stuur dan een bericht via onderstaand formulier.

Check je spam als je op antwoord wacht.

Ik wil de Hormoon Checkup